Nasze przedszkole to miejsce, w którym dziecko przede wszystkim będzie poznawało siebie, nabywało umiejętności poprzez działanie, odnajdywało swojego miejsca w grupie rówieśniczej oraz budowało system wartości.
Celem przedszkola jest przede wszystkim wsparcie całościowego rozwoju dziecka, a nasi nauczyciele realizują to wsparcie poprzez proces opieki, wychowania i nauczania.
Skutecznie kształtowana gotowość dziecka do nauki w szkole, to także przygotowanie do uczenia się przez całe życie. Umiejętności, które dzieci wyniosą z naszego przedszkola zaowocują w szkole i dalszym życiu: myślenie, marzenie, współżycie z innymi, radzenie sobie z problemami, mówienie o nich.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Organizacja oraz zasoby rzeczowe i osobowe przedszkola
Zatrudniona kadra charakteryzuje się wysokimi kompetencjami pedagogicznymi, które systematycznie rozwija. Nauczyciele dbają o zapewnienie życzliwego klimatu do współdziałania, a także o doskonalenie organizacji przebiegu edukacji i wspomagania dzieci. Przedszkole systematycznie współpracuje z psychologiem, logopedą oraz specjalistą w zakresie gimnastyki ogólnorozwojowej z elementami korektywy, zapewniając dzieciom warunki do prawidłowego rozwoju, a także z jednostkami uczelniami udzielającymi metodycznego i merytorycznego wsparcia, co podkreśla akademicki charakter placówki. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie. Przedszkole dysponuje bardzo dobrą bazą lokalowo-dydaktyczną, tym samym sprzyja realizacji przyjętych programów w sposób atrakcyjny dla dziecka. W nowocześnie wyposażonej placówce organizowane są kąciki zainteresowań, które zachęcają dzieci do swobodnej zabawy. Placówka posiada dobrze wyposażony plac zabaw, m.in. w tablice aktywności, sprzyjające jej ukierunkowanemu wyzwalaniu.
Istota procesów zachodzących w przedszkolu i efekty
Aby zapewnić optymalne warunki rozwojowe, nauczyciele prowadząc systematyczne obserwacje, monitorują indywidualny rozwój każdego dziecka. Dbają o stworzenie warunków do stymulowania jego aktywności oraz kształtowania zdolności i zainteresowań. Proces edukacji i wspomagania rozwoju prowadzi do osiągnięcia przez dziecko gotowości szkolnej, którą przedszkole diagnozuje. W zależności od wyników, nauczyciele podejmują oddziaływania korygujące oraz wspomagające rozwój dziecka. Dodatkowo specjalistyczną diagnostykę oraz działania uwzględniające potrzeby dzieci, prowadzą systematycznie współpracujący z placówką – psycholog i logopeda. Oferta zajęć w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i uzdolnień dzieci. Placówka zapewnia bogatą ofertę zajęć dodatkowych, zgodne z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców. Wykaz zajęć jest ustalany na początku roku po konsultacjach z rodzicami.
Do podstawowych zasad pracy przedszkola należą:
Placówka promuje zachowania przyjazne przyrodzie – uczy szacunku do świata roślin i zwierząt. Dzieci przygotowywane są do dbałości o zdrowie i aktywności w naturalnym otoczeniu. Aktywnie i wielozmysłowo poznają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać, szanować, a także korzystać z jej zasobów dla zdrowia i zaspokajania potrzeb. Z promowaniem zachowań przyjaznych przyrodzie łączy się kształtowanie postawy proekologicznej poprzez tworzenie okazji do: obserwowania i oglądania, poznawania i przeżywania, doświadczania i badania, wypowiadania się oraz działania i tworzenia. Nauczyciele kształtują tożsamość narodową i regionalną wychowanków oraz poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Prowadzą planowy proces wychowawczy oparty na wartościach, kształtują kompetencje społeczne dzieci, uczą odróżniać dobro od zła. Placówka tworzy warunki do rozwijania samodzielności i działalności dzieci, w tym aktywności twórczej w różnorodnych formach działalności. Stwarza także warunki do intensywnej inkulturacji w zakresie języka obcego nowożytnego, przygotowując dzieci do posługiwania się językiem angielskim.
Wykaz metod stosowanych w przedszkolu
Wykorzystywane metody i formy pracy z dziećmi są nowoczesne i zapewniają im atrakcyjny, twórczy oraz aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Metody czynne
Metody oglądowe
Metody słowne
Dodatkowo codzienna praktyka pedagogiczna wzbogacona została o nowatorskie toki metodyczne realizowane według:
Współpraca ze środowiskiem i rodzicami
W naszym przedszkolu rodzice mają możliwość obserwowania dzieci w działaniu, a także włączania się w różne formy aktywności, do których należą m.in. udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, warsztaty twórcze i festyny z ich udziałem. Współpracują w sprawach przedszkola i wyrażają opinie na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych, planowanie wyjazdów edukacyjnych oraz organizację ważnych wydarzeń w przedszkolu. Nauczyciele wspomagają rodziców w wychowaniu i podejmują działania sprzyjające skutecznemu przepływowi informacji, co sprzyja ujednoliceniu procesów wychowania i edukacji. Budowanie współpracy opartej na wsparciu, życzliwości i akceptacji ułatwia podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz pracy placówki. Przedszkole włącza się w różne inicjatywy podejmowane na rzecz środowiska m.in. zbiórki dla schroniska zwierząt, zbiórka nakrętek dla chorego dziecka, uwzględniając jego potrzeby. Dzieci biorą również czynny udział w akcjach charytatywnych. Podejmują także współpracę z przedszkolami, placówkami i organizacjami działającymi na rzecz edukacji.
Tradycje przedszkolne
Przedszkole posiada własne tradycje, które podkreślają jego odrębność i specyfikę (logo, kalendarz uroczystości i wydarzeń)
Sylwetka absolwenta:
Kierunki działania – priorytety:
88-100 Inowrocław
ul. Świętokrzyska 6
dzieci.inowroclaw@byd.pl
52 567 00 85