KOCEPCJA PRZEDSZKOLA

Nasze przedszkole to miejsce, w którym dziecko przede wszystkim będzie poznawało siebie, nabywało umiejętności poprzez działanie, odnajdywało swojego miejsca w grupie rówieśniczej oraz budowało system wartości.

Celem przedszkola jest przede wszystkim wsparcie całościowego rozwoju dziecka, a nasi nauczyciele realizują to wsparcie poprzez proces opieki, wychowania i nauczania.

Skutecznie kształtowana gotowość dziecka do nauki w szkole, to także przygotowanie do uczenia się przez całe życie. Umiejętności, które dzieci wyniosą z naszego przedszkola zaowocują w szkole i dalszym życiu: myślenie, marzenie, współżycie z innymi, radzenie sobie z problemami, mówienie o nich.

WIZJA PRZEDSZKOLA

Organizacja oraz zasoby rzeczowe i osobowe przedszkola

Zatrudniona kadra charakteryzuje się wysokimi kompetencjami pedagogicznymi, które systematycznie rozwija. Nauczyciele dbają o zapewnienie życzliwego klimatu do współdziałania, a także o doskonalenie organizacji przebiegu edukacji i wspomagania dzieci. Przedszkole systematycznie współpracuje z psychologiem, logopedą oraz specjalistą w zakresie gimnastyki ogólnorozwojowej z elementami korektywy, zapewniając dzieciom warunki do prawidłowego rozwoju, a także z jednostkami uczelniami udzielającymi metodycznego i merytorycznego wsparcia, co podkreśla akademicki charakter placówki. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie. Przedszkole dysponuje bardzo dobrą bazą lokalowo-dydaktyczną, tym samym sprzyja realizacji przyjętych programów w sposób atrakcyjny dla dziecka. W nowocześnie wyposażonej placówce organizowane są kąciki zainteresowań, które zachęcają dzieci do swobodnej zabawy. Placówka posiada dobrze wyposażony plac zabaw, m.in. w tablice aktywności, sprzyjające jej ukierunkowanemu wyzwalaniu. 

Istota procesów zachodzących w przedszkolu i efekty

Aby zapewnić optymalne warunki rozwojowe, nauczyciele prowadząc systematyczne obserwacje, monitorują indywidualny rozwój każdego dziecka. Dbają o stworzenie  warunków do stymulowania jego aktywności oraz kształtowania zdolności i zainteresowań. Proces edukacji i wspomagania rozwoju prowadzi do osiągnięcia przez dziecko gotowości szkolnej, którą przedszkole diagnozuje. W zależności od wyników, nauczyciele podejmują oddziaływania korygujące oraz wspomagające rozwój dziecka. Dodatkowo specjalistyczną diagnostykę oraz działania uwzględniające potrzeby dzieci, prowadzą systematycznie współpracujący z placówką – psycholog i logopeda. Oferta zajęć w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i uzdolnień dzieci. Placówka zapewnia bogatą ofertę zajęć dodatkowych, zgodne z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców. Wykaz zajęć jest ustalany na początku roku po konsultacjach z rodzicami.

Do  podstawowych zasad pracy przedszkola należą:

  • Zasada zaspakajania potrzeb dziecka
  • Zasada aktywności
  • Zasada indywidualizacji
  • Zasada organizowania życia społecznego
  • Zasada integracji – integrowanie procesu wychowania i edukacji

Placówka promuje zachowania przyjazne przyrodzie – uczy szacunku do świata roślin i zwierząt.  Dzieci przygotowywane są do dbałości o zdrowie i aktywności w naturalnym otoczeniu. Aktywnie i wielozmysłowo poznają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać, szanować, a także korzystać z jej zasobów dla zdrowia i zaspokajania potrzeb. Z promowaniem zachowań przyjaznych przyrodzie łączy się kształtowanie postawy proekologicznej poprzez tworzenie okazji do: obserwowania i oglądania, poznawania i przeżywania, doświadczania i badania, wypowiadania się oraz działania i tworzenia. Nauczyciele kształtują tożsamość narodową i regionalną wychowanków oraz poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Prowadzą planowy proces wychowawczy oparty na wartościach, kształtują kompetencje społeczne dzieci, uczą odróżniać dobro od zła. Placówka tworzy warunki do rozwijania samodzielności i działalności dzieci, w tym aktywności twórczej w różnorodnych formach działalności. Stwarza także warunki do intensywnej inkulturacji w zakresie języka obcego nowożytnego, przygotowując dzieci do posługiwania się językiem angielskim. 

Wykaz metod stosowanych w przedszkolu

Wykorzystywane metody i formy pracy z dziećmi są nowoczesne i zapewniają im atrakcyjny, twórczy oraz aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

Metody czynne

  • Metoda samodzielnych doświadczeń
  • Metoda kierowania własną działalnością dziecka
  • Metoda zadań stawianych dziecku
  • Metoda ćwiczeń utrwalających

 Metody oglądowe

  • Obserwacja i pokaz
  • Osobisty przykład nauczyciela
  • Udostępnianie sztuki /dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne/

Metody słowne

  • Rozmowy
  • Opowiadania
  • Zagadki
  • Objaśnienia i instrukcje
  • Sposoby społecznego porozumiewania się
  • Metody żywego słowa

Dodatkowo codzienna praktyka pedagogiczna wzbogacona została o nowatorskie toki metodyczne realizowane według:

  • Metody twórczej R. Labana
  • Metody C. Orffa
  • Ruchu rozwijającego W. Sherborne
  • Metody kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona
  • Metody gimnastyki rytmicznej M. i A. Kniessów
  • Pedagogiki zabawy
  • Metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
  • Metody twórczego myślenia J. Osborne – „Burza mózgów”
  • Metody dziesięciu palców Ruth Show
  • Metody integracji sensorycznej dr A. Jean Ayersa
  • Metod relaksacyjnych, m.in. treningu autogennego J.H. Schultza
  • Metody uspokajającej i rozwijającej T. Danielewicz, A. Koźmińskiej, J. Magnuskiej
  • Metody prowadzenia doświadczenia w „laboratoriach wiedzy”
  • Metod aktywizujących twórczość dzieci
  • Programów aktywności – świadomość ciała, kontakt i komunikacja M. i Ch. Knillów
  • Bajkoterapii
  • Elementów mappingu w twórczym rozwoju dzieci

 

Współpraca ze środowiskiem i rodzicami

W naszym przedszkolu rodzice mają możliwość obserwowania dzieci w działaniu, a także włączania się w różne formy aktywności, do których należą m.in. udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, warsztaty twórcze i festyny z ich udziałem. Współpracują w sprawach przedszkola i wyrażają opinie na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych, planowanie wyjazdów edukacyjnych oraz organizację ważnych wydarzeń w przedszkolu. Nauczyciele wspomagają rodziców w wychowaniu i podejmują działania sprzyjające skutecznemu przepływowi informacji, co sprzyja ujednoliceniu procesów wychowania i edukacji. Budowanie współpracy opartej na wsparciu, życzliwości i akceptacji ułatwia podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz pracy placówki. Przedszkole włącza się w różne inicjatywy podejmowane na rzecz środowiska m.in. zbiórki  dla schroniska zwierząt, zbiórka nakrętek dla chorego dziecka, uwzględniając jego potrzeby. Dzieci biorą również czynny udział w akcjach charytatywnych. Podejmują także współpracę z przedszkolami, placówkami i organizacjami działającymi na rzecz edukacji.

Tradycje przedszkolne

Przedszkole posiada własne tradycje, które podkreślają jego odrębność i specyfikę (logo, kalendarz uroczystości i wydarzeń)

  • Pasowanie na przedszkolaka
  • Sprzątanie Świata
  • Światowy Dzień Pluszowego Misia
  • Andrzejkowe Wróżby
  • Mikołajki
  • Spotkanie przy wigilijnym stole
  • Dzień Babci i Dziadka
  • Bal Karnawałowy
  • Walentynki
  • Powitanie Wiosny – „Kolorowy Korowód”
  • Międzynarodowy Dzień Teatru "Bawimy się w teatr”
  • Wielkanocny Zajączek
  • Międzynarodowy Dzień Ziemi
  • Festyn Rodzinny
  • Uroczyste zakończenie roku szkolnego – pożegnanie dzieci 5 i 6-letnich

Sylwetka absolwenta:

  • jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
  • posiada dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
  • potrafi współdziałać w grupie,
  • jest zainteresowany nauką i literaturą,
  • jest samodzielny,
  • wykazuje aktywność w podejmowaniu działań,
  • lubi działania twórcze,
  • wykazuje wrażliwość estetyczną,
  • lubi przyrodę i podejmuje przyjazne wobec niej działania,
  • akceptuje i zna zasady zdrowego stylu życia,
  • ma poczucie przynależności narodowej,
  • jest dobrze przygotowany do nauki języka angielskiego.

 

Kierunki działania – priorytety:

  • kształtowanie aktywności dziecka oraz wspieranie uzdolnień poprzez poszukiwanie atrakcyjnych form i metod rozwijania aktywności twórczej,
  • kształtowanie zdolności, umiejętności oraz zainteresowań artystycznych. Wychowanie przez sztukę (muzykę, plastykę, teatr) i do odbioru sztuki,
  • promocja edukacji ekologicznej i zdrowotnej,
  • wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych,
  • intensywna inkulturacja językowa – przygotowanie do posługiwania się językiem angielskim (grupy dwujęzyczne)
  • doskonalenie procesów wspomagania edukacji dzieci, w tym poszerzanie działań nowatorskich w przedszkolu,  
  • doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem i rodzicami.
  • 88-100 Inowrocław
    ul. Świętokrzyska 6

  • dzieci.inowroclaw@byd.pl

  • 52 567 00 85

© Akademickie Centrum Rozwoju Dziecka - Inowrocław 2021